ung og ANGST?

alt for mange unge mistrives!

Vi lever i en tid, hvor de unge er kommet i klemme. Det giver angst og mistrivsel hos mange. Noget må der gøres!

Det kan være svært at forstå angst, hvis man ikke har oplevet det selv.​

Angst er egentlig bare en medfødt grundfølelse - ligesom vrede, glæde osv. 

Vi skal have angst i vores system, fordi den bliver hjælper os med at opdage en farlig situation og handle på den.

Nogle gange fungerer angsten dog for effektivt.  Specielt med den verdenssituation, vi står i.

Der er ganske logiske forklaringer på hvorfor man kan blive så påvirket ​af det her. Det er "bare" kemi i kroppen. Men kemien farver ens tænkning og reaktioner.

De logiske forklaringer på hvad der foregår - og hvad man skal gøre ved det - har jeg lavet et videokursus om:

få hjælp i dag - KØB mit MINIKURSUS I ANGST

​Jeg har lavet et videokursus med 19 små videoer der forklarer hvad der foregår og hvorfor man reagerer, som man gør.

Korte forklaringer, taktikker og værktøjer så man selv kan begynde at lægge angsten ned igen med det samme.

Læs mere og køb minikursus i angst her!

gru​​

​gruppeforløb for unge med angst og mistrivsel

Som kognitiv psykoterapeut, tidligere efterskolelærer samt vejleder og mentor i Ungdommens Uddannelsesvejledning, vil jeg gerne være med til at gøre en forskel for vores unge her og nu!

Så kender du til en ung (eller er du én) mellem 17-25 år, som ikke trives - angst, stress, tankemylder, ensomhed eller andet, så tag fat i mig:


Jeg starter flere små hold hen over efteråret, sammensat efter alder og behov, i min klinik i Odense C.

Indhold i Gruppeforløb

Individuel forsamtale for at sikre det rette match

Seks gruppesessioner

Individuel samtale undervejs

Opfølgning undervejs i forløbet

Arbejdsbog udleveres

Kognitive hjemmeopgaver indgår

Forløbene vil være sen eftermiddag/tidlig aften. Kontakt mig uforpligtende for nærmere info her.

UNDGÅELSES- OG SIKKERHEDSADFÆRD​​

Det kan være angstprovokerende i sig selv hvis man skal erkende, at man har et forhøjet angstniveau.

Angsten for angsten gør tit, at man forsøger at undgå at mærke den - og derved kommer til at gøre nogle af de ting, der faktisk opretholder angsten;

Undgåelsesadfærd - at lade være med at gøre ting - fx:

- At sige sin mening i samtaler
- At søge jobs eller uddannelser
- At deltage i sociale arrangementer
- At ringe til f.eks læge, butikker eller andet
- At tage offentligt transportmidler

Sikkerhedsadfærd kan fx være:


- At have en flaske, telefon eller en anden genstand i hænderne
- At bruge humor som skjold
- At sidde eller stå tæt på udgangen i et lokale
- At sørge for man ikke er alene

Undgåelses- og sikkerhedsadfærd fylder meget når man oplever angst .

​Man vil gøre meget for at undgå det angstprovokerende, som gør én fysisk dårlig. 

Sådan skal det ikke være! Angst er "bare" en medfødt grundfølelse, som nogle gange og i nogle perioder er skruet højt op; Det kan lægges ned igen med viden og værktøjer.

ER JEG STRESSET ELLER ANGST?

​​Stress og angst er tæt forbundne. Du kan ikke være stresset uden at blive bange over at være det - det er et massivt kontroltab at du pludselig ikke kan genkende dig selv.

 Og du kan ikke have et forhøjet angstniveau, uden at angsten stresser dig og dit system.​

Det er de samme kemier i kroppen, der bliver ringet op til, nemlig kortisol, adrenalin og noradrenalin = de røde kemier. Jo højere niveau, jo mindre kan du overskue og jo mere angst bliver du.​

Det er designet til at skræmme livet af dig. Og det virker. 

Jo hurtigere, du handler - får hjælp -  jo hurtigere får du kontrollen og trygheden tilbage i dit liv. ​

Håndtering af angst som pårørende

Hvis du er pårørende til én der har angst, kan det være rigtigt svært at sætte sig ind i, hvad det egentligt er der foregår; Det menneske du kender og holder af, der pludseligt nærmest kan ligge lammet af angst.

I Minikursus i angst er den første video dedikeret til pårørende. Alle videoer er som pårørende relevante at se - både for at øge forståelsen for hvor kraftfuld angst kan være, men også for at kunne minde den angstramte om de konkrete taktikker mens vedkommende er angst.

​FÅ hurtig HJÆLP OG VÆRKTØJER

​Jeg hjælper 1:1 i Odense C og har klienter i hele landet online. Skriv eller ring, så hjælper jeg også dig. Kontakt mig her.

​Hvornår skal du vælge hjælp til din angst?

​”Mange har fobier og angst for ting – er det ikke bare en del af at være menneske?”

Det kunne man fristes til at sige ja til. Med mindre din største drøm er at flytte ud i bushen i Australien, så behøver du som dansker ikke nødvendigvis at få gjort noget ved din skræk for slanger.

Men forhindrer angsten dig i at gøre, hvad du drømmer om, så er den en klods om benet.

Jo hurtigere, der lægges forståelse og handlemuligheder ind, jo hurtigere lægger angsten sig igen.  ​

KØB MIT MINIKURSUS I ANGST HER OG FÅ HJÆLP I DAG!

"Hvis bare det var et brækket ben - så ville alle kunne forstå det og man ville vide hvornår gipsen skulle af... Men jo mere, jeg har været ved dig, jo mere synes jeg at det er et brækket ben, for nu kan jeg tage og føle på det"​

Ung mandlig klient om sin angstbehandling​

✓ Medlem af Dansk Psykoterapeutforening

✓ Mere end 4.500 individuelle sessioner  

✓ 20+ års erfaring i professionel formidling

NEOMENIA

v. Mette Balslev​ Lorenzen

​Kognitiv psykoterapeut MPF

Mageløs 12, 2 tv
​5000 Odense C

Kontaktoplysninger​

mette@neomenia.dk

Mobil: 71 75 81 26​

CVR: 35916202